Burdur’da bir hakikat yolcusu: Hacı Rahmi Sultan

Abone Ol

Türkiye`mizin her yerinde bir hakikat yolcusu mutlaka vardır. Yeter ki biz bakmasını bilelim. İşte Burdur`da Merkez Karasenir Mahallesi, Karasenir Caddesi, No / 23`te Hilal değirmeninin bitişiğinde türbesi olan Hacı Rahmi Sultan`ı ziyaret ettik.&nbsp

Hacı Rahmi Sultan Kimdir?
50 metrekarelik bir alana sahip olup mescit ile içiçedir. İçerisinde dolapları ve tek tip halısıyla düzenli bir görünüm vermektedir. Kabir, bir camekân içerisinde muhafaza edilmektedir.Hacı Rahmi Sultan 1831 yılında Elazığ Harput`ta doğmuştur. İlk tahsilini burada tamamladıktan sonra din bilimlerini tahsil etmek üzere İstanbul`a gitmiştir.

Talebelik yıllarında zahiri ilimler yanında tasavvuf ile meşgul olur. Hocası (mürşidi Hasan Feyzi) tarafından irşadla vazifeli olarak Burdur`a davet edilir. 1916 yılında Burdur`da vefat eden Hacı Rahmi Sultan`ın 4 oğlu 1 kızı dünyaya gelmiştir, fakat çocuklarının hiçbiri hayatta değildir. Torunları Münip ve Rahmi Ermiş hayattadır.

Halk arasında yaygın olan inanışa göre asıl adı Hıdır olan hocası tarafından kendisine verilen Hacı Rahmi Sultan bir takım keramet ve olağanüstü olaylar neticesinde Denizli`de seyr-i sülukunu tamamlayarak Burdur`a irşad ile vazifelendirilerek gönderilmiştir. Yine halk arasında zahiri âlimlerle bazı tartışmalarının olduğu ve bu tartışmalardan galibiyetle çıktığı konuşulur.
HACI RAHMİ SULTANIN GÜ NÜ MÜ ZE MESAJI:
Hacı Rahmi Sultan`nın hayatı boyunca en çok üzerinde durduğu konu, cehalettir. O , dini bilgilerini insanlara faydalı olmak için değil de, sadece dünyevi kazançelde etmek için kullananlara karşı mücadele etmiştir.&nbsp Bir şiirinde bakın şunları söylüyor:&nbsp

'Sofular dünyayı ekmeğine yağ,
Ahireti dünyaya etmişler tuzağ,
Doymazlar cümle cihan olsa tarla-bağ
Bu halkı yemekliğe timar isterler.

Yani diyor ki : ' Ham sofular, o kadar dünyaya dalmışlar ki, bir elleri yağda bir elleri balda oldukları yetmezmiş gibi, ahiret işlerini bile dünyalık elde etmek amacıyla kötüye kullanmaktadırlar. Bütün dünya kendi tarlaları, bağları, bahçeleri olsa bile, yine de doymak bilmezler de halkın elindeki üçbeş kuruş da kendilerinin olsun isterler. '&nbsp

Kendisinin, yalnızca Allah rızası için, Peygamber Efendimiz (s.a.v) in sünnet-i seniyyesini yeniden canlandırmak için geldiğini şiirinin devamında şöyle anlatıyor:&nbsp

' Kardeşler! Siz tahkir etmeyin sünneti
Dalalette koymayın iş bu ümmeti
Resul ashabının akdır kisvesi
Dervişler sünneti ihya ederler.

(Ey din kardeşlerim! Eğer gerçekten Müslümansanız, sakal ve sarık sünnetini bu kadar ayak altına düşürmeyin. Ü mmeti Muhammedi yanlış yolda sürüklemeyin. Peygamber Efendimizin(s.a.v)&nbsp arkadaşları gerçekten temiz kimselerdi, giysileri de öyleydi. İşte onun için tasavvuf erbabı&nbsp da beyaz ve tertemiz giyinme sünnetini aynı şekilde ihya ederler.)&nbsp

Neden tasavvuf konusuna ise şu şiiri ile cevap veriyor:&nbsp

&nbsp Şeriatten ettim bu nasihati
Tarikatte buldum bu saadeti
Nasihat tutanın artsın devleti
Resulden şefaat umar iseler.

(Bu nasihati dinin zahiri kurallarına uyarak yapıyorum. Gerçek mutluluk ancak tasavvufla elde edilir. Söz dinleyen kimsenin huzuru artar. Efendimiz s.a.v`in şefaati bu kimseler üzerinedir.&nbsp

Tasavvuf yolunun esaslarını ise şöyle dile getiriyor şiirinde:&nbsp

Kime baydır, kime yoksul deme, kim,
Eğer baydır, eğer yoksul ol eğer.

(Ey derviş ! İnsanlara bu zengindir, bu da yoksuldur deyip durma. Velev ki onlar zengin de olsa fakir de olsunlar) &nbsp

Kaynak: Burdur`un Manevi Değerleri ve Milli Mücadele&nbsp kitabı Burdur Belediyesi/Doç. Dr. Ahmet Ögke: Hacı Rahmi Sultan&nbsp