Abdest üçnevidir: Farz, vacip, müstehab.

Namaz kılmak, tilâvet secdesi yapmak, cenaze namazı kılmak ve Kur`ân-ı Kerim`e dokunmak için abdest almak farzdır.

Tavaf yapmak için abdest almak vâcibdir.

Müstehab olan abdestler şunlardır:

Uyumak için,

Nur üzerine nur olduğundan abdest üzerine abdest almak. (Su, vakıf suyu olmamalıdır.)

Gıybet yahut yalandan sonra abdest almak. Bunlar manevi necasetlerdir. Bu büyük günahları işleyen kimsenin o hâliyle namaz kılması lâyık olmaz.

Her abdesti bozulduğunda abdest almak. Devamlı abdestli bulunmak Müslümanların âdetidir.

Her namaz için ayrı abdest almak. Resû lullâh Efendimiz (s.a.v.) abdesti bozulmadığı hâlde her namaz için ayrı abdest alırlardı. Resû l-i Ekrem Efendimiz 'Ancak (kâmil) mümin devamlı abdestli bulunur.' buyurmuşlardır.

Mescide girmek, her küçük günahtan sonra, cenaze yıkadıktan sonra, hakiki din âlimlerine muhalefetten sonra, avret mahalline dokunduktan sonra abdest almak müstehaptır.

Dini ilimleri öğrenmek ve öğretmek için ve Hadis rivayet etmek için de abdest almak müstehabdır.

Abdestli bulunmaya devam edene Allâhü Teâlâ yedi haslet ikram eyler:

1 - Melekler onun sohbetine rağbet eder, onunla beraber olmak ister.

2 - Melekler sevaplarını yazmaya hiçara vermeden devam eder.

3 - Azaları tespih eder.

4 - Cemaatle, namazın iftitâh tekbirini kaçırmamış olur.

5 - Eğer abdestli uyursa Allâhü Teâlâ ona insanlar ve cinlerin şerrinden muhafaza edecek melekler gönderir.

6 - Allâhü Teâlâ ona sekerât-ı mevti (ölüm sıkıntılarını) kolaylaştırır.

7 - Abdestli bulunduğu müddetçe Allâhü Teâlâ`nın himayesinde olur.